Audi Q3 TFSI e – kompakt SUV som plug-in-hybrid

Audi fortsætter sin elektrificeringsoffensiv og præsenterer nu de kompakte SUV’er Audi Q3 45 TFSI e og Q3 Sportback 45 TFSI e. Plug-in-hybriddrivlinjen i begge modeller leverer en systemydelse på 245 hk, og de kan køre op til 51 km på ren el i henhold til WLTP-cyklussen. Q3 45 TFSI e og Q3 Sportback 45 TFSI e introduceres i Danmark i første kvartal 2021.

Kombinationen af den elektriske køreoplevelse, nem opladning og stor anvendelighed i hverdagen gør plug-in-hybridmodellerne fra Audi særdeles interessante. Q3 45 TFSI e og Q3 Sportback 45 TFSI e fortsætter rækken af plug-in-hybridmodeller, som Audi har introduceret på markedet siden midten af 2019. Samtidig er de to kompakte SUV’er indstigningen til verdenen af elektrificerede Q-modeller.

Systemydelse på 245 hk og batteri på 13 kWh
Som forbrændingsmotor er begge Q3-modeller udstyret med en 4-cylindret 1,4-liters TFSI-motor, der yder 150 hk. Drivlinjen suppleres af en permanent aktiveret synkronmotor (PSM), som yder 85 kW. PSM er sammen med omskifterkoblingen integreret i den 6-trins S tronic-gearkasse. Dobbeltkoblingsgearkassen, som overfører trækkraften til forhjulene, har en integreret elektrisk oliepumpe, der sikrer forsyningen og koblingernes funktion samt gearvalget – også når TFSI-motoren er standset.

1,4-liters TFSI-motoren og elmotoren har en samlet systemydelse på 245 hk og et samlet drejningsmoment på 400 Nm. Spurten fra 0-100 km/t klarer Q3 45 TFSI e og Sportback-versionen på 7,3 sek., og begge modeller har en tophastighed på 210 km/t, mens tophastigheden på ren el er 140 km/t. Begge plug-in-modeller har en samlet rækkevidde på ca. 710 km, hvoraf de kan på ren el køre hhv. op til 51 km for Q3 45 TFSI e og op til 50 km for Q3 Sportback 45 TFSI e i henhold til WLTP-cyklussen.

Højvoltsbatteriet er placeret under bilens bund foran bagakslen. Batteriets 96 prismatiske celler kan lagre 13,0 kWh energi, og det høje niveau skyldes et kompakt og forholdsvis let batteri med en ny cellegeneration. Batterisystemet har sit eget kølekredsløb, der kan tilsluttes til klimaanlæggets kredsløb, så en effektiv køling er sikret selv under maksimal belastning. Karrosseriet er hævet 10 mm i forhold til Q3-modellerne med konventionel drivlinje, så frihøjden er den samme på trods af afdækningspladen til batteriet.

Intelligent og effektiv drivlinjestyring
Drivlinjestyringen i de kompakte SUV-modeller er indstillet til høj effektivitet. Bilerne starter altid på el, hvis det ikke er ekstremt koldt. Ved lave hastigheder frembringer AVAS (Acoustic Vehicle Alert System) den lovpligtige E-Sound, så andre trafikanter bliver advaret.

I hybrid-mode, som er den primære køreindstilling, fordeler drivlinjestyringen driften mellem benzinmotoren og elmotoren intelligent og effektivt. I mange situationer som fx ved overhaling supplerer elmotoren forbrændingsmotor. Når man giver gas fra lave omdrejningstal, sørger elmotorens høje drejningsmoment eksempelvis for fremdriften i de tiendedele sekunder, som det tager for turboladeren at opbygge det nødvendige tryk – det sker ubemærket, men effektivt. Føreren kan også vælge at køre kun på el med EV-knappen. Drivlinjestyringen vurderer konstant talrige data, der blandt andre tæller informationer om strækningen via navigationssystemet og data om nærområdet via bilens sensorer. Dermed registrer systemet det, hvis bilen nærmer sig et byskilt, et skilt med en hastighedsgrænse, en rundkørsel eller et forankørende køretøj. Når foden fjernes fra speederen, begynder Audi Q3 45 TFSI e og Q3 Sportback 45 TFSI e i de fleste situationer at rulle med standset forbrændingsmotor.

Battery Hold, Battery Charge eller dynamic?
Uanset drivlinjestyringens intelligente funktion, er det altid føreren, som har kontrol over bilen. Med EV-knappen kan føreren skifte mellem hybridindstilling og elektrisk kørsel, og samtidig åbnes en menu i betjeningssystemet MMI, hvor vedkommende kan vælge mellem yderligere to særlige indstillinger ”Battery Hold” og ”Battery Charge”. Med disse indstillinger kan føreren vælge at holde batteriets ladetilstand på det aktuelle niveau eller at oplade batteriet yderligere. Desuden kan føreren påvirke drivlinjens karakter via køredynamiksystemet Audi drive select. Hvis man vælger profilen ”dynamic”, sætter S tronic i ”S” og træder speederen i bund, er hele elmotorens drejningsmoment på 330 Nm til rådighed i op til 10 sek. Så snart foden fjernes fra speederen, skifter elmotoren til rekuperation og genindvinder energi, så bilen decelererer markant via elmotoren.

Uafhængigt af den valgte køreprofil rekupererer altid energi, når føreren træder på bremsepedalen. Op til ca. 0,3 g – altså ved langt de fleste opbremsninger i hverdagen – klarer elmotoren hele opbremsningen. Først ved kraftigere opbremsninger aktiveres de hydrauliske hjulbremser, der aktiveres af en elektrisk bremsekraftforstærker. Overgangen sker præcist og næsten umærkeligt, og rekuperationen forbliver aktiv. Ved opbremsning kan systemet via elmotoren genindvinde op til 40 kW, som lagres i batteriet.

Komplet opladning på 3 timer og 45 min.
Audi Q3 45 TFSI e og Q3 Sportback 45 TFSI e kan oplades med en effekt på 3,6 kW, og således kan et afladet batteri fuldt oplades på 3 timer og 45 min. Ved offentlige AC-ladestationer lades de kompakte plug-in-hybridmodeller op ved hjælp af et Mode 3-kabel. Med den gratis myAudi-app kan kunden styre opladning, timerfunktion og forklimatisering på afstand ved hjælp af en smartphone.

Alsidig kabine
Begge de nye Q3-modeller har en kraftfuld og sportslig udstråling ligesom Q3 og Q3 Sportback med forbrændingsmotor. Kabinen er rummelig og fleksibel, hvor bagsædet kan forskydes i længderetningen, og hældningen for bagsædets tredelte ryglæn kan indstilles i syv trin. Bagagerummet har i sin grundform en volumen på 380 l og med bagsæderyglænene klappet ned er bagagerumsvolumenen 1.375 l i Q3 45 TFSI e og 1.250 l i Q3 Sportback 45 TFSI e. Som ekstraudstyr tilbyder Audi en elektrisk bagklap, som også kan åbnes med en fodbevægelse.

Kapacitivt rat
Førerassistentsystemerne stammer fra luksusklassen. Et af dem er den adaptive kørselsassistent (ekstraudstyr), der understøtter føreren ved længde- og tværføringen, hvilket særligt på lange køreture giver en markant øget komfort. For at sikre tværføringen skal føreren blot berøre det kapacitive rat, der er en del af systemet, let og på den måde vise sin opmærksomhed.

Opkoblede infotainmentsystemer med Car-to-X
Betjenings- og visningskonceptet omfatter to skærme: MMI touch med 10,1” skærm er placeret centralt i instrumentpanelet, og det viser blandt andet energistrømmen i hybriddrivlinjen. Føreren har enten udsyn til et digitalt kombiinstrument eller til Audi virtual cockpit, som fås i to størrelser. Et powermeter viser systemets ydelse, drivlinjestatus, rekuperation, batteriets ladetilstand og rækkevidden.

I forbindelse med topinfotainmentsystemet MMI Navigation plus (ekstraudstyr) får man også onlinetjenesterne fra Audi connect med i bilen. De omfatter Car-to-X-tjenester, der udnytter princippet med kollektiv intelligens: Via opkoblingen af Audi bilflåden udveksles informationer om parkeringspladser ved vejkanten, farlige områder, hastighedsgrænser og lyskrydsfaser. myAudi-appen kobler bilen tæt op med kundens smartphone, der bl.a. oplades induktivt med Audi phone box.

Audi Q3 TFSI e i Danmark
Q3 TFSI e og Q3 Sportback TFSI e introduceres i Danmark i første kvartal af 2021. Der foreligger endnu ikke danske priser, ligesom udbuddet af udstyr heller ikke er fastlagt.

Forbrugsangivelser
Forbrugsangivelse i henhold til normen for plug-in-hybridbiler (WLTP). Angivelser vedr. brændstofforbrug og CO2-emission er afhængigt af den valgte dæk-/fælgstørrelse samt tilvalgt ekstraudstyr.

Audi Q3 45 TFSI e:
Brændstofforbrug ved blandet kørsel i km/l: 62,5 
Elektrisk forbrug ved blandet kørsel i kWh/100 km: 16,1
CO2-emission ved blandet kørsel i g/km: 37
Elektrisk rækkevidde: 51 km

Audi Q3 Sportback 45 TFSI e:
Brændstofforbrug ved blandet kørsel i km/l: 62,5
Elektrisk forbrug ved blandet kørsel i kWh/100 km: 16,2
CO2-emission ved blandet kørsel i g/km: 37
Elektrisk rækkevidde: 50 km

Der tages forbehold for ændringer og fejl.


Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk